Sociale vaardigheden van een peuter

Sociale vaardigheden van een peuter

Sociale vaardigheden, leren luisteren, omgaan met emoties. Allemaal dingen die een kind nog moet leren. Maar wat komt er kijken bij de sociale vaardigheden van een peuter?

Empathisch vermogen

Je kunt nog niet van een 2 jarige peuter verwachten dat hij rekening houdt met andere kinderen. Simpelweg omdat hij nog niet in staat is om zich in een ander te verplaatsen en dus niet begrijpt wat er bij een ander speelt.


Een peuter van 2 speelt dus vooral naast een ander kind en nog niet zo zeer mét een ander kind. Dat past ook nog niet bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een peuter.


Vanaf de leeftijd van ca. 3 jaar komt langzaamaan het besef dat andere mensen ook verlangens hebben. Het besef ontstaat dat een ander ook gevoel heeft en dat zorgt ervoor dat een 3jarige peuter een ander kan proberen te troosten of te helpen. Maar het écht inleven in het gevoel voor een ander, is echt nog een brug te ver.

Stimuleren van sociale vaardigheden

Driejarige kinderen beginnen met het maken van vriendjes en het zoeken van sociale contacten. Dit zijn nog geen echte, vaste vriendschappen.


Wat kun je als ouders doen om sociale vaardigheden te stimuleren?

  • Geef je kind de ruimte om het zelf te doen. Laat hem ontdekken en uitproberen. Je kind leert het meest van hetgeen hij zelf ontdekt. En als hij dat zelf voor elkaar krijgt, versterkt dat zijn zelfvertrouwen en krijgt hij ‘honger’ naar meer.
  • Benoem het wanneer je kind zelf iets geprobeerd heeft op sociaal vlak en laat weten dat je die inzet waardeert. Ongeacht het resultaat. Ook hiervan groeit het zelfvertrouwen van je kind en zal hij het zeker vaker gaan doen.
  • Stimuleer rollenspelen. Je kind vertaalt de grote mensenwereld naar zijn eigen wereld, door middel van ‘alsof’ spel. Een keukentje, een winkeltje, vadertje en moedertje spelen, allemaal rollenspel waar je kind heel veel van leert.
  • Wees een voorbeeld. Laat zelf zien hoe je je gedraagt ten opzichte van anderen. Je kind zal namelijk altijd het voorbeeld geven dat jij laat zien, in plaats van dat hij doet wat jij zegt.
  • Zorg ervoor dat je kind kan oefenen. Dat betekent dat het goed is wanneer je hem in contact laat komen met andere kinderen. Niet alleen leeftijdsgenootjes, maar je kind leert ook heel veel in contact met oudere en jongere kinderen. Maar ook het oefenen in het contact met vreemde mensen. Laat je kind bijvoorbeeld eens zelf zijn drinken bestellen in een restaurant.
  • Geef je kind inzicht in emoties. Benoem bij het voorlezen van een boek bijvoorbeeld eens: ‘Goh, Kikker kijkt heel boos, waarom denk jij dat hij boos is?’ of vraag eens ‘Zou Nijntje dat leuk vinden? Kijkt ze blij? Of verdrietig?’
  • Stoei met je kind. Door te stoeien kun je spelenderwijs leren aan je kind waar grenzen liggen. Hoe je grenzen aangeeft en hoe je niet over de grens van een ander heengaat.
  • Doe spelletjes met je kind. Hiervan leert hij op zijn beurt te wachten, omgaan met winst en verlies en zich aan de regels van een spel te houden.


Wil je meer weten over hoe het werkt in het hoofd van je kind? En wat er in hem omgaat?

Download dan het gratis e-book 'Ontdek hoe jouw kind de wereld ervaart' en ontdek waarom je vaak precies het verkeerde lijkt te zeggen als je kind boos, verdrietig of dwars is.


Reactie plaatsen