Kleuters gaan steeds meer inzien dat andere mensen anders kunnen denken dan zijzelf. Ze gaan steeds meer genieten van het contact met andere kinderen en de sociale interactie. Door deze interactie krijgen kleuters ook te maken met conflicten, samen delen, regels en afspraken.
Tijdens de verdere basisschooltijd leren kinderen steeds beter om zich te verplaatsen in een ander. Het lukt dan ook beter om rekening te houden met andere kinderen en empathie te tonen voor de gevoelens van iemand anders.
Wat zijn sociale vaardigheden?
Wat zijn sociale vaardigheden nu eigenlijk? En wanneer is je kind sociaal vaardig? Hieronder een aantal kenmerken die passen bij een sociaal vaardig kind
Goed voor zichzelf op kunnen komen
In staat om complimenten te accepteren en om complimenten te geven
Samenwerken
Eigen keuzes durven maken
Vriendschappen sluiten
Vertrouwen in zichzelf en in anderen
Om kunnen gaan met zijn eigen emoties en met de emoties van anderen
Als je kind niet zo sociaal vaardig is
Het ene kind heeft kuddes vriendjes aan zijn been hangen, terwijl het andere kind vaak toekijkt. Het hoeft geen probleem te zijn als je kind teruggetrokken is of verlegen is. Zo lang je kind zich hier maar goed bij voelt.
Wil je kind wel vrienden maken maar vindt hij het lastig en heeft hij niet de vaardigheden om dit voor elkaar te krijgen? Dan is het zaak om je kind hierbij te ondersteunen en te helpen.
Hoe kun je de sociale vaardigheden van een kind stimuleren?
Bied je kind de mogelijkheid om te oefenen. Laat je kind oefenen en zorg dat hij kan samen spelen met andere kinderen. Spelenderwijs leert je kind het meest.
Geef je kind de kans om het zelf te doen. Vindt jouw kind het spannend om iets aan een ander kind te vragen? Loop dan mee, maar geef je kind wel de mogelijkheid om het zelf eerst te vragen.
Benoem het wanneer je kind iets goed heeft aangepakt. Ook wanneer de actie niet voor het gewenste resultaat heeft gezorgd. Heeft jouw kind bijvoorbeeld een vriendje te spelen gevraagd, maar zei het vriendje nee om welke reden dan ook? Benoem dan toch het feit dat het goed is dat je kind het zelf gevraagd heeft. Die positieve bevestiging geeft het zelfvertrouwen om het een volgende keer toch nog een keer te vragen.
Praat met je kind over zijn emoties. Wat vindt hij lastig? Wat kan helpen?
Vraag je kind welk advies hij zou geven aan zijn vriendje/knuffel over een bepaalde situatie. Voor een ander kunnen kinderen vaak veel makkelijker bedenken hoe zij een situatie aan zouden moeten pakken. Vervolgens kun je de koppeling maken naar zijn eigen situatie.