Sociale vaardigheden bij kinderen

Kleuters gaan steeds meer inzien dat andere mensen anders kunnen denken dan zijzelf. Ze gaan steeds meer genieten van het contact met andere kinderen en de sociale interactie. Door deze interactie krijgen kleuters ook te maken met conflicten, samen delen, regels en afspraken.


Tijdens de verdere basisschooltijd leren kinderen steeds beter om zich te verplaatsen in een ander. Het lukt dan ook beter om rekening te houden met andere kinderen en empathie te tonen voor de gevoelens van iemand anders.

Wat zijn sociale vaardigheden?

Wat zijn sociale vaardigheden nu eigenlijk? En wanneer is je kind sociaal vaardig? Hieronder een aantal kenmerken die passen bij een sociaal vaardig kind

  • Goed voor zichzelf op kunnen komen
  • In staat om complimenten te accepteren en om complimenten te geven
  • Samenwerken
  • Eigen keuzes durven maken
  • Vriendschappen sluiten
  • Vertrouwen in zichzelf en in anderen
  • Om kunnen gaan met zijn eigen emoties en met de emoties van anderen


Als je kind niet zo sociaal vaardig is

Het ene kind heeft kuddes vriendjes aan zijn been hangen, terwijl het andere kind vaak toekijkt. Het hoeft geen probleem te zijn als je kind teruggetrokken is of verlegen is. Zo lang je kind zich hier maar goed bij voelt.


Wil je kind wel vrienden maken maar vindt hij het lastig en heeft hij niet de vaardigheden om dit voor elkaar te krijgen? Dan is het zaak om je kind hierbij te ondersteunen en te helpen.

Hoe herken je een weinig sociaal vaardig kind?

  • Weinig zelfvertrouwen
  • Vindt weinig aansluiting bij ander kinderen
  • Heeft moeite zich aan te passen aan andere kinderen
  • Wordt regelmatig geplaagd
  • Moeite om de grenzen van anderen te accepteren
  • Regelmatig betrokken bij conflicten
  • Moeite met het omgaan met zijn emoties
  • Teruggetrokken en verlegen


Hoe kun je de sociale vaardigheden van een kind stimuleren?

  • Bied je kind de mogelijkheid om te oefenen. Laat je kind oefenen en zorg dat hij kan samen spelen met andere kinderen. Spelenderwijs leert je kind het meest.
  • Geef je kind de kans om het zelf te doen. Vindt jouw kind het spannend om iets aan een ander kind te vragen? Loop dan mee, maar geef je kind wel de mogelijkheid om het zelf eerst te vragen.
  • Benoem het wanneer je kind iets goed heeft aangepakt. Ook wanneer de actie niet voor het gewenste resultaat heeft gezorgd. Heeft jouw kind bijvoorbeeld een vriendje te spelen gevraagd, maar zei het vriendje nee om welke reden dan ook? Benoem dan toch het feit dat het goed is dat je kind het zelf gevraagd heeft. Die positieve bevestiging geeft het zelfvertrouwen om het een volgende keer toch nog een keer te vragen.
  • Praat met je kind over zijn emoties. Wat vindt hij lastig? Wat kan helpen?
  • Vraag je kind welk advies hij zou geven aan zijn vriendje/knuffel over een bepaalde situatie. Voor een ander kunnen kinderen vaak veel makkelijker bedenken hoe zij een situatie aan zouden moeten pakken. Vervolgens kun je de koppeling maken naar zijn eigen situatie.


 

Wil je meer weten over hoe het werkt in het hoofd van je kind? En wat er in hem omgaat? 

Download dan het gratis e-book 'Ontdek hoe jouw kind de wereld ervaart' en ontdek waarom je vaak precies het verkeerde lijkt te zeggen als je kind boos, verdrietig of dwars is. 


 

Reactie plaatsen