2 keer 'Nee' = Ja
Van de week deelde ik onderstaande video op Facebook, waarin mijn jongste van 3 courgette staat te snijden met een aardappelschilmesje.
Ik stelde daarbij de vraag: ‘Wat denk je als je dit ziet?’
En ik kreeg een heleboel reacties. Van:
- ‘Lust hij dat dan???’ (antwoord: Nee, natuurlijk niet, hij is drie :P)
- ‘Wat is hij lekker bezig’
- ‘Best gevaarlijk zo’n mes’
Heel leuk om al die verschillende reacties te lezen. Maar natuurlijk heb ik die video niet zomaar gepost. Ik wil er namelijk iets mee laten zien.
De vraag is namelijk: Is het wel verantwoord of is het juist gevaarlijk om een kind van 3 met een mes te laten snijden?
Die vraag kan niet algemeen beantwoord worden. Dat is namelijk per kind verschillend. Het ene kind is prima in staat om dat te doen, het volgende kind niet.
Toch denk ik dat veel ouders hun kinderen onderschatten en denken dat ze nog niet in staat zijn om dit soort dingen te kunnen, omdat het te gevaarlijk zou zijn.
Terwijl kinderen juist enorm veel leren, als ze het mogen proberen. En zelf mogen ontdekken. Iets wat enorm belangrijk is in hun ontwikkeling. Als je de verantwoordelijkheid krijgt, is de kans dat je je er naar gedraagt namelijk ook veel groter.
En als het dan lukt? Moet je eens zien wat dat voor het zelfbeeld van je kind doet!
Als hij het mag proberen dan groeit zijn zelfbeeld al. Hij denkt namelijk: ‘Yes, mama denkt dat ik dit kan!’ en als het dan ook nog lukt? Dan denkt hij: ‘Wow! Ik kan het.’
Wij zijn geneigd om onze kinderen te beschermen voor gevaar. Terwijl juist die dingen waar wij gevaar in zien, heel leerzaam zijn voor een kind. Uiteraard begeleid, je laat een kind van 2 echt niet zelf oversteken of met een koksmes aan de gang.
Maar wat is het ergste wat er kan gebeuren als je een jong kind met een aardappelschilmesje iets laat snijden? Het allerergste dat er kan gebeuren is dat hij een snee in zijn vinger krijgt. Hij hakt echt zijn vinger er niet af, want daar is én het mes niet scherp genoeg voor én daar hij heeft hij de kracht helemaal niet voor. Dus het allerergste wat er kan gebeuren is dat hij zichzelf snijdt en dat het gaat bloeden.
Dat is vervelend en ook echt wel een beetje zielig, maar geen wereldramp. Je troost je kind, zoekt een pleister uit en laat hem zien hoe hij de volgende keer voorzichtiger kan snijden. En de kans is groot dat hij dat ook daadwerkelijk doet, want hij wil echt niet nog een keer een snee in zijn vinger.
Hij krijgt geen trauma van die snee, hij overleeft het echt wel. Maar het feit dat hij het zelf mocht doen, dat jij genoeg vertrouwen in hem had, geeft zijn zelfbeeld zo’n boost, daar valt die snee bij in het niet. Dikke kans dat hij die pleister nog trots aan anderen laat zien ook!
Hulplijn om te bepalen of iets wel of niet veilig is
Een hulplijn om te bepalen of iets veilig is of niet voor je kind? Stel jezelf de volgende vragen:
Is het levensgevaarlijk?
Brengt het schade/last aan zichzelf of aan andere personen?
Als het antwoord op allebei deze vragen ‘nee’ is, dan kun je dus prima ‘Ja’ zeggen. En kun je je kind het zelf gaan laten ontdekken en ervaren. Mét jouw begeleiding, als dat nodig is.
In het geval van het aardappelschilmesje is het antwoord in mijn geval dus 2x ‘Nee’. Het is niet levensgevaarlijk, want er kan wel iets mee gebeuren, maar daarmee brengt hij geen levens in gevaar. En hij brengt ook geen schade toe aan anderen.
Voor jou kan het antwoord natuurlijk anders zijn. Als je kind nog heel onvoorzichtig is en met het mesje zou gaan zwaaien, lopen, gooien of iets dergelijks, dan kun je wellicht zeggen: het is té gevaarlijk.
Maar ben je alleen bang voor die snee in zijn vinger? Gun hem dan alsjeblieft de kans om het zelf te mogen ontdekken en te mogen proberen.
Vond je dit interessant? En wil je meer weten over hoe jij meer vertrouwen kunt hebben in je kind en jezelf? Zodat jij het aandurft om je kind meer zelf te laten ontdekken? Lees dan mijn boek ‘Supermama’s bestaan niet’. Een boek boordevol tips, adviezen en inzicht om relaxter in het moederschap te staan. Zodat jouw kind beter gaat luisteren, terwijl jij rustig blijft.